فونت ها در emwin (جلسه ی اول)

نمایش متن و مقدار در emwin
مثال هشتم از emwin (نمایش متن و مقدار در emwin)
نوامبر 2, 2016
مکان نما در emwin
دسامبر 22, 2016

فونت ها در emwin:

مقدمه

اولین راه پشتیبانی از فونت امکان استفاده از فایل های C با تعاریف فونت بیت مپ حاوی اطلاعات با ۱bpp پیکسل برای هر یک از کاراکترها بود. این نوع پشتیبانی از فونت ، تنها به استفاده از فونت هایی که با برنامه وارد شده محدود بود.

با گذشت زمان، پشتیبانی از فونت در موارد کیفیت فونت، نیاز ROM، کارایی، مقیاس پذیری و توانایی اضافه کردن فونت بیشتر در زمان اجرا بهبود یافته است.

ضمناً فونت های emWin پوشش خوش نما سازی (antialiasing)، ترسیم کاراکترهای ترکیبی که برای مثال در زبان تایلندی مورد نیاز است ، فونت های واقع در وسیله های خارجی بدون آدرس و TrueType را پشتیبانی می کند. به جز فرمت فونت TrueType، که یک فونت بردار است ، تمامی انواع دیگر از فونت ، فونتهای بیت مپ می باشد.

 

انواع فونت

emWin از انواع مختلف فونت های داخلی تعریف شده توسط emWin و عموم فونتهای True type پشتیبانی می کند.

فونتهای بیت مپ تک فاصلهدار

تمامی کاراکترهای فونت بیت مپ تک فاصلهدار به یک اندازه می باشد. در یک فونت متناسب هر یک از کاراکترها عرض خود را دارند، در حالی که در یک فونت تکفاصله عرض تنها یک بار تعریف شده است. اطلاعات پیکسل با ۱bpp ذخیره شده و حول کاراکتر را تحت پوشش قرار داده است.

فونتهای بیت مپ متناسب

هر یک از کاراکترها از یک فونت بیت مپ متناسب ، ارتفاع و عرض خود را دارد. اطلاعات پیکسل با ۱bpp ذخیره شده و حول کاراکتر را تحت پوشش قرار داده است.

فونت antialiased با ۲ BPP اطلاعات خوش نما سازی

هر یک از کاراکترها ارتفاع و عرض خود را دارد. اطلاعات پیکسل به صورت ۲bpp خوش نما سازی ذخیره شده و حول کاراکتر را تحت پوشش قرار داده است.

فونت antialiased با ۴BPP اطلاعات خوش نما سازی

هر یک از کاراکترها ارتفاع و عرض خود را دارد. اطلاعات پیکسل به صورت ۴bpp خوش نما سازی ذخیره شده و حول کاراکتر را تحت پوشش قرار داده است.

فونتهای بیت مپ متناسب توسعه یافته

هر یک از کاراکترهای یک فونت بیت مپ متناسب توسعه یافته ، ارتفاع خود را دارد و عرض آن نیز می باشد. اطلاعات پیکسل با ۱bpp ذخیره شده و تنها در مناطق کاراکتر از بیت مپ را پوشش می دهد.

فونتهای بیت مپ توسعه یافته متناسب با ۲ BPP اطلاعات خوش نما سازی

هر یک از کاراکترها ارتفاع و عرض خود را دارد. اطلاعات پیکسل با ۲bpp خوش نما سازی ذخیره شده است و تنها زمینه های بیت مپ علامتدار را پوشش می دهد.

تمدید فونتهای بیت مپ توسعه یافته متناسب با ۴ BPP اطلاعات خوش نما سازی

هر یک از کاراکترها ارتفاع و عرض خود را دارد. پیکسل با اطلاعات ۴bpp خوش نما سازی ذخیره شده و تنها زمینه های بیت مپ علامت دار پوشش می دهد

فونتهای بیت مپ توسعه یافته متناسب به صورت قاب

در بعضی مواقع رنگ پس زمینه هنگام کامپایل مشخص نیست و برای جلوگیری از داخل رنگ های پس زمینه و رنگ فونت ، استفاده از این نوع فونت ها ترجیح داده می شود.

فونت های قاب همیشه به صورت ترنسپرنت و صرفنظر از تنظیمات جاری ترسیم می شوند. پیکسل کاراکتر ها با رنگ زمینه و پیکسل های قاب با رنگ پس زمینه ترسیم می شوند. یک کنتراست خوب بین پیش زمینه و پس زمینه به ما برای خوانایی در هر زمینه ای را اطمینان می دهد. این فونت برای زبان های ترکیبی مانند زبان تایلندی مناسب نیست. البته این فونت ها برای فونت های فارسی و عربی هم مناسب و سازگار نیست.

تصویر زیر فونت قاب را در پس زمینه ی عکس را نشان می دهد:

font1

جدول انواع فونت ها

جدول زیر اختلافات انواع فونت ها را نشان می دهد.تصاویر فقط اطلاعات پیکسل های درون فایل فونت را نشان می دهند.

font2

 

font3

حسین
حسین
من 28 سال سن دارم و رشته ی تحصیلی ام مهندسی برق قدرت بوده علاوه بر برق علاقمند به دنیای الکترونیک ، برنامه نویسی و طراحی وب هستم . این سایت رو برای آموزش رابط گرافیکی emWin راه اندازی کردم که بدون کمک شما جلو رفتن غیر ممکنه پس اگه آموزش یا مطالب مرتبطی دارید برام ایمیل کنید تا به اسم خودتون توی سایت منتشر بشه. hosseintomari@gmail.com
اشتراک
اطلاع از
guest

1 دیدگاه
قدیمی ترین
جدیدترین
بازخورد داخلی
مشاهده همه نظرات
MADO

سلام دوستان من با این برد که از کویر گرفتم کار میکنم. *برد کاربردی STM32F103VET6 ساپورت السیدی ۳٫۶ تا ۹٫۰ اینچ* برای پورت کردن tft 7 inch + ssd1963+emwin یک مثال ساده میخوام. من تنظیمات emwin رو مو به مو انجام دادم ولی جواب نگرفتم. اینم فایل پروژه. ممنون میشم کمکم کنید. /********************************************************************* * Portions COPYRIGHT 2015 STMicroelectronics * * Portions SEGGER Microcontroller GmbH & Co. KG * * Solutions for real time microcontroller applications * ********************************************************************** * * * (c) 1996 – 2015 SEGGER Microcontroller GmbH & Co. KG * * * * Internet: http://www.segger.com Support: support@segger.com * *… بیشتر »

1
0
برای بهبود مطالب، لطفاً نظر بدهید.x